• verduurzaming clubgebouw

S.V. Walcheren verduurzaamt verder!

S.V. Walcheren is de laatste jaren al aan de slag gegaan met het verduurzamen van de sportaccommodatie. Het dak van het clubgebouw is volledig geïsoleerd, er is dubbelglas geplaatst en de koelingen van de bar zijn vernieuwd en daarmee energiezuiniger. Ook zijn er stappen gemaakt met betrekking tot plastic reductie door middel van het inzamelen van plastic flesjes. In de horeca van de kantine wordt er steeds minder gebruik gemaakt van Single-Use plastic en zijn wij op zoek gegaan naar alternatieven, zoals kartonnen koffiebekers en frietbakjes.

Twee jaar geleden heeft onze hoofdsponsor Elektromakers zonnepanelen op ons clubhuis geplaatst. ElektroMakers levert duurzame elektrotechnische oplossingen voor haar klanten in de zakelijke en particuliere markt. Dit betreft o.a. zonnepanelen, laadpalen, energie opslagsystemen, inspecties en keuringen. In een tijd van de sterk gestegen energierekening heeft deze investering zich meer dan terugverdiend. Het geld dat wij hiermee besparen, komt rechtstreeks terug bij onze leden. Op deze manier kunnen wij blijven investeren in de kwaliteit van onze jeugdopleiding.

Gezien de huidige energie- en gasprijzen waren wij genoodzaakt om ons sportcomplex verder te verduurzamen. Naast deze ontwikkeling vinden wij het eveneens belangrijk om als sportvereniging onze maatschappelijke rol te pakken.

De volgende stappen die wij hebben genomen zijn het plaatsen van een energiezuinige vriesinstallatie (ter vervanging van 3 oude), het plaatsen van een energiezuinige CV ketel en binnenkort het plaatsen van een energiezuinige koelinstallatie + motor. Hiermee hebben wij ons energieverbruik nog verder omlaag gebracht. Dit met dank aan onze sponsoren Zeeland Koeltechniek en Van de Velde Installatietechniek. Naast het benutten van alle subsidiemogelijkheden is deze investering mede mogelijk gemaakt door een flinke financiële bijdrage vanuit het Rabobank Coöperatiefonds.

Wij willen de Rabobank Zeeuwse Delta dan ook hartelijk bedanken voor deze bijdrage!